Eχετε αναρωτηθεί ποτέ, μπαίνοντας σε ένα κοσμηματοπωλείο, πώς φτιάχνονται τα κοσμήματα;
Για την δημιουργία ενός κοσμήματος απαιτείται η παρουσία συγκεκριμένων επαγγελματιών, που ειδικεύονται πάνω στο κόσμημα, όπως αυτή του αδαμαντοδέτη.
Η λέξη αδαμαντοδεσία είναι μία σύνθετη λέξη που προέρχεται από την λέξη “αδάμας” ,δηλαδή το διαμάντι, και τη λέξη “δέσιμο”. Στην Ελλάδα την λέμε και καρφωτική. Ουσιαστικά, πρόκειται για μία τεχνική που έχει τις ρίζες της στα αρχαία χρόνια και με βάση αυτή, οι τεχνίτες έδεναν στα μέταλλα οποιονδήποτε πολύτιμο κατεργασμένο ή ακατέργαστο λίθο, για να δημιουργήσουν ένα κόσμημα προσθέτοντας του φως και λάμψη.
Οι αδαμαντόδετες είναι εξειδικευμένοι τεχνίτες γύρω από τους πολύτιμους και ημιπολύτιμους λίθους που τοποθετούνται πάνω στα κοσμήματα. Πιο συγκεκριμένα, ο αδαμαντοδέτης είναι εκείνος ο επαγγελματίας που θα δημιουργήσει τις κατάλληλες εκείνες «συνθήκες», ώστε το κόσμημα να υποδεχτεί την πέτρα, διασφαλίζοντας την σταθερότητα της μέσα στον χρόνο.
Γίνεται επομένως αντιληπτό, πως αποτελεί μία απαιτητική τεχνική καθώς χρειάζεται να γνωρίζει τα χαρακτηριστικά της κάθε πέτρας, ώστε να ξέρει πώς να την τοποθετήσει πάνω στο κόσμημα, μειώνοντας τις πιθανότητες θραυσίματος της ή μελλοντική της απώλειας. Παραδείγματος χάρη, οι πέτρες που δεν είναι σωστά καρφωμένες επάνω στο κόσμημα, είναι πιο επιρρεπείς στο να χαλαρώσουν και να αποκτήσουν κινητικότητα, η οποία με την πάροδο του χρόνου ενδεχομένως θα οδηγήσει στην αποκόλληση τους από το κόσμημα.
Μία χρήσιμη ένδειξη ότι οι πέτρες στο κόσμημα που φοράτε δεν έχουν τοποθετηθεί σωστά, είναι όταν το κόσμημα σας πιάνεται στα ρούχα που φοράτε. Μια σωστά τοποθετημένη πέτρα πρέπει να είναι ευθυγραμμισμένη με το κόσμημα και λεία. Γίνεται εύκολα επομένως αντιληπτό, πως η αδαμαντοδεσία αποτελεί μια τεχνική που εκτός από τις ειδικές γνώσεις, απαιτεί εμπειρία μέσω της εξάσκησης και υπομονή ώστε να επιτευχθεί το τελικό
αποτέλεσμα.
Στην Ελλάδα δεν υπάρχει συγκεκριμένη σχολή για να μπορεί κάποιος να μάθει την καρφωτική, παρά μόνο σχολές χρυσοχοΐας που προσφέρουν γενικές γνώσεις πάνω στο κόσμημα. Έτσι οι Έλληνες καρφωτές “κλέβουν” παραδοσιακά την τέχνη από τους παλαιότερους ως μαθητευόμενοι σε ιδιωτικά εργαστήρια ή μεταφέρεται από γενιά σε γενιά.
Δεδομένου ότι οι αδαμαντοδέτες απασχολούνται σε εργαστήρια κοσμημάτων, τα κύρια εργαλεία τους αποτελούσαν ο πάγκος τους και τα καλέμια τους. Η ανάπτυξη ωστόσο της τεχνολογίας δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο και τον κλάδο της αδαμαντοδεσίας. Έτσι, τα τελευταία χρόνια, η χρήση των μικροσκοπίων τους δίνει την δυνατότητα για λεπτομερέστερη εργασία.
Εν κατακλείδι, η αδαμαντοδεσία αποτελεί μία δημιουργική τέχνη που απαιτεί κόπο, γνώση και αγάπη για το κόσμημα.
Μάριος Ρεϊσσιάν
Αδαμαντοδέτης